Hvordan pokker skal en ganske almindelig købmand som jeg få hul på det med at sælge varer på nettet? Det spørgsmål har jeg tumlet med ganske længe, og derfor tog jeg beslutning om at dygtiggøre mig på området, inden jeg investerede i en webshop eller hvad sådan en størrelse nu hedder.
Amino
Jeg har læst en del med på Amino, men det er tydeligt for enhver, at de fleste bidragydere der er mere selvudnævnte eksperter end egentlige ditto af slagsen. Der er selvfølgelig undtagelser som for eksempel Mikkel deMib, Thomas Rosenstand, Frank Hellerup Madsen og et par stykker mere. Men der er godt nok flere i kategorien tågehorn, end der er i kategorien eksperter.
Jeg valgte at tage imod et godt tilbud om at deltage i en hel dag om online og digital markedsføring på ITU i København. Der tilmeldte jeg mig fire indlæg:
Adwords med Frank Hellerup Madsen
G+ med Thomas Rosenstand
Facebook med Thomas Bigum
Analytics med Søren Sprogø
Gode oplæg
Det var nogle sindssygt gode oplæg, som bragte mig til en bedre forståelse af, hvordan tingene hænger sammen på nettet. Det er svært at fremhæve det ene for det andet, men Rosenstand fra søgemaskineoptimeringsfirmaet Concept-I var virkeligt god til at forklare tingene, så alle kunne være med.
Der er heller ingen tvivl om, at jeg skal benytte mig af både Adwords og Analytics. Det der med at kunne måle alt tiltaler mig virkelig. Det er jo noget helt unikt for online markedsføring, at faktisk alt kan måles yderst præcist.
Nu kan jeg bare næsten ikke vente med at komme i gang med at få etableret min webshop, så jeg kan gøre brug af alt det spændende, jeg har lært. Jeg har jo en fortid med at sælge dametøj, men det er så ikke lige det, jeg skal sælge på nettet. Hvad det er, må forblive en hemmelighed lidt endnu.
Tag evt. et kig på min opdaterede udgave af Google Analytics rapporten over alle rapporter. Jeg bliver jævnligt overrasket over hvor hurtigt den kan give et overblik over, hvordan det går for en netbutik.