Salg af kartofler

Set i bakspejlet har det faktisk været noget af et held for mig, at jeg sidste år mistede mit arbejde, fordi det firma, jeg var ansat i, gik konkurs efter flere år med underskud. Det var ganske enkelt finanskrisen, der ramte firmaet, fordi det endnu var en forholdsvis ung virksomhed, der ikke var tilstrækkeligt økonomisk polstret til at modstå den nedgang i omsætningen, som vi oplevede.

Jeg var ansat som kontorassistent i salgsafdelingen hvor mit arbejde primært bestod i at servicere sælgerne, så de ikke skulle bruge tid på det administrative men i stedet kunne koncentrere sig om det opsøgende salg, som jo var deres primære opgave.

Men en dag var det altså slut, og jeg valgte at bruge min tid på at uddanne mig indenfor salg, fordi jeg længe havde ønsket sådan et job i stedet for at være kontormæssig blæksprutte, der skulle hjælpe sælgerne. Uddannelse i salg og kundeservice – det gøres vidst bedst hos Birdi.

Jeg meldte mig til forskellige kurser på handelsskolen her i byen, som har etableret den type kurser for netop folk, der som jeg var havnet i ledighed. Der var en række forskellige kurser, som handlede om salgstræning af næsten enhver art, og selv om kurserne ikke resulterede i en egentlig uddannelse, kastede jeg mig ud i det for at dygtiggøre mig til et forhåbentligt kommende job.

Kurserne var typisk af fire ugers varighed med undervisning nogle timer hver dag samt en ikke ringe mængde hjemmearbejde. Mit første kursus handlede om telefonsalg, som nok egentlig ikke var min førsteprioritet, men jeg var lidt sent ude, så de kurser, jeg prioriterede højest allerede var fuldtegnet, da jeg kom på banen. Heldigvis er der sindssygt mange gode kurser i salg og salgstræning fra Birdi 🙂

Men det var nu alligevel et godt kursus, og den viden, jeg hentede der, har jeg faktisk haft god brug for i det job, jeg har nu. Allerede kort efter min ansættelse i min nuværende stilling blev jeg nemlig del af et team, der skulle gå i gang med en regulær telefoncanvas i et forsøg på at udvide virksomhedens kundekreds. I den sammenhæng havde jeg det rigtig godt med, at jeg på handelsskolens kursus havde fået nogle gode redskaber til, hvordan man gebærder sig i telefonen, når man uopfordret ringer op til mere eller mindre tilfældigt udvalgte mennesker.

Og jeg havde også den tilfredsstillelse, at jeg faktisk var den i teamet, der skaffede det største antal nye kunder, selv om flere af mine kolleger havde stor erfaring med netop den form for salgsarbejde. Og jeg tror også, at det var mine gode resultater i teamet, der medførte, at jeg senere blev fastansat i min nuværende stilling, for jeg var oprindeligt ansat på prøve med en prøvetid på tre måneder.

Her i sidste uge blev jeg så kaldt ind til min chef, som foreslog at sende mig på et tre ugers kursus, der handler om ledertræning, for han havde en plan om snart at gøre mig til leder af det team, som står for virksomhedens telefonsalg. Det opfattede jeg bestemt som et dejligt klap på skulderen, og jeg glæder mig til at starte på kurset om et par uger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *