I har haft en dejlig jul, og nytåret blev skudt ind med fest og fyrværkeri. Det var skønt. Men nu er juleferien forbi, og dit store barn er rejst igen. Tilbage til efterskolen på Fyn, som han startede på i sommers. I havde det svært, da I kørte dertil lige, da han skulle starte. Men I kunne hurtigt mærke på ham, at han har det godt på skolen. De der små SMS’er, som han sendte til jer, blev hurtigt færre og færre. Han fik venner. Han blev optaget af at være på skolen sammen med de andre – også i weekenderne. Og nu her i julen, som lige er overstået, kunne I se, høre og mærke, at han er blevet meget mere moden. Han var meget mere åben omkring, hvad han tænker og mener, end I kan huske, han nogensinde har været. En rigtig god oplevelse.
Kæmpe forandring
Naturligvis er det et samtaleemne imellem jer – hans forældre: Den forandring, der er sket med ham. I taler måske om den glæde, I har fået ved at se, at han er glad og aktiv igen. I taler måske om, at det var fjollet af jer at være så bekymrede over, at han ville på Baaring efterskole på Fyn. I føler jer, måske lidt flove, over at I ikke havde tillid nok til, at han kan klare at bo et andet sted.
Bare rolig. I er bestemt ikke de eneste forældre, der oplever, at mange af de bekymringer de havde, da de sendte deres barn på efterskole, var fuldstændigt ubegrundede. Som forældre kan man jo godt udvikle nogle faste mønstre og idéer, som faktisk forhindrer, at et barn viser, hvem det er i virkeligheden. Hverdagens rutiner og mange gøremål gør det heller ikke nemt at slippe de ideer og mønstre. Og som forældre, har vi jo et ansvar for vores børn. Vi vælger derfor ofte de sikre og kendte mønstre. Så er vi trygge.
Efterskoler lærer børn meget
Men tænk på, at når dit barn har lært så mange ting på efterskolen, så har du faktisk også lært mange andre ting. Om dig og din partner som forældre.
For det første har I lært, at det er muligt at give slip på de gamle, fasttømrede mønstre. I har også lært – den svære lektion: At give slip på jeres barn, så det får lov til at realisere nogle drømme og idéer. Det er nemlig ikke nemt. Et barn er et barn – og vil altid være det. Også selvom det er et selvstændigt menneske.
Det, at I indvilgede i, at jeres barn kunne komme på efterskole på Fyn, var en overvindelse for jer. Men resultatet? I har lært meget. I har måske opdaget, at I selv kan meget mere, end I troede. Måske har I fået tiden til at lave nogle af mønstrene om. Måske har I fået tid til at evaluere jer selv som forældre og få rettet nogle af de problematiske mønstre i jeres hverdag. Ja, det er ikke kun eleven på efterskolen, der lærer en masse. Det gør elevens pårørende også.
