Gennem mange år har en af mine gamle kammerater fra skolen, Niels, i vennekredsen udelukkende gået under navnet Turbo-Niels. Det ret sigende kælenavn stammer fra en gang, da vi i en mindre gruppe af bekendte kom til at tale om diesel kontra benzin som motortype. Det var den gang, da man endnu kunne få personbiler med dieselmotor uden turbolader.
Og i den diskussion var det så, at Niels kom med en fyndig udtalelse om, at livet ganske enkelt er for kort til diesel uden turbo. Det var ingen af os andre faktisk uenige med ham i, men det var helt sikkert den udtalelse, der skaffe ham kælenavnet.
Den gang var Niels som uddannet mekaniker ansat på et autoriseret værksted her i byen. Og jeg ved, at han var meget værdsat på arbejdspladsen, fordi han som person er en meget omhyggelig type, og i det fag havde han også den fordel, at han elsker biler og alt, hvad der har med biler og bilsport at gøre.
På et tidspunkt ønskede Turbo-Niels at blive selvstændig, og han købte en nedlagt landbrugsejendom, hvor jordtilliggendet for længst var solgt fra. Der er et udmærket stuehus og en pænt stor staldbygning, som han har indrettet som autoværksted.
Det er altid en oplevelse at besøge Niels, for han har skabt sig et godt ry som specialist i at peppe bilmotorer op til bedre ydelse og mere sportslige udfoldelser. Han har specialiseret sig i chiptuning, som er en meget populær og forholdsvis billig måde at hente flere hestekræfter ud af en bilmotor.
Men Niels’ evner med hensyn til motorer har også bevirket, at han har flere racerkørere og rallykørere som faste kunder, fordi han i mange tilfælde bare ved at lytte til en motor kan afsløre, hvis der er lidt knas med en eller anden justering.
Han har også mange kunder, som bare ønsker at give deres bil de bedst mulige vilkår, og Niels har således for eksempel alle mulige typer motorolie på lager, for det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilken olie man smører sin motor med, som han plejer at sige.
En del af hans kunder er unge fyre, der bare skal føre sig frem med en halvgammel øse, der helst skal se ud og lyde som en rigtig racerbil. Derfor har han også specialiseret sig i forskellige former for udstødning til biler, selv om han ikke selv går ind for alt for meget larm fra en bilmotor. Det er i virkeligheden ikke et sundhedstegn, som han siger.
Sidst jeg besøgte Niels tog han imod mig ude på gårdspladsen, og han bad mig med det samme om at lade motoren køre lidt. Han lyttede intenst, kunne jeg se, hvorefter han bekendtgjorde, at jeg i høj grad trængte til et nyt luftfilter, for det gamle var nok ved at være lige lovlig snavset.
Han gik ind på sit værksted og hentede et nyt KN filter, som han hurtigt fik sat i filterhuset på min bil, og selv mit utrænede øre kunne med det samme høre, at motoren havde fået en sundere lyd.