Et ophold på rehabiliteringscentret har til formål at støtte og vejlede personer med fysiske og/eller psykiske skader opstået i forbindelse med alvorlige ulykker. Centret er et udslusningssted, hvor klienterne typisk bliver indskrevet direkte fra hospitalet, når den akutte fase er overstået og behandlet med henblik på intensiv genoptræning.
Udover den daglige fysiske og mentale træning har centret aftale med nogle virksomheder, som leverer varer og produkter, eksempelvis varer som skal vejes og pakkes, montering af elektronikelektronik eller prismærkning af nonfood varer. Opgaverne er simple, men de er med til at udvikle og styrke finmotorikken og ikke mindst evnen til at deltage i et arbejdsteam, hvor man selv gør en forskel.
De virksomheder, vi samarbejder med, er rigtig gode partnere, de er positive og ser de opgaver, der løses hos os, som en langsigtet konstruktiv social indsats. Det eneste, de udover kvaliteten lægger vægt på i ordrerne, er tidsperspektivet, altså en deadline som skal overholdes. Når det kniber klienterne at overholde afleveringsaftalen, træder vi som medarbejdere til, for vi skal helst ikke miste kommende ordrer.
Den nyeste virksomhed, som vi har fået kontrakt med, er en større fabrik, som fremstiller forskellige former for emballage, primært papkasser og æsker til detailhandelen og forsendelsesmateriale, herunder bobleposer og boblekonvolutter til webshops. Den første ordre var rimelig, og vi fik monteret og pakket emballagen til tiden, derimod var næste ordre ikke helt så simpel og dobbelt så stor som den første. 5000 kuverter skulle foldes og monteres med bobleposer, derefter skulle kuverterne pakkes i bundter af tyve for til sidst at pakkes i en speciel emballage.
Der var sved på panden i den periode, vores værksted boblede bogstavelig talt, opgaven var en udfordring for både krop og hjerne, men en rigtig god øvelse for klienterne i overblik, samarbejde og kontrol. I værkstedet er der ansat to terapeuter med hver sin specialuddannelse, deres opgave er at guide, motivere og observere de klienter, som har ressourcer til at arbejde i værkstedet. Opgaven med boblekuverter og bobleposer var en udfordring, og terapeuterne var nervøse for, hvordan processen ville blive, og især om emballagen blev monteret og pakket inden tidsfristens udløb. Men ordren blev klar til tiden, og emballagefabrikkens kontaktperson var meget tilfreds og lovede, at der hurtigt vil indløbe flere opgaver fra fabrikken. Man skal ikke undervurdere vigtigheden af den rigtige emballage!
Kontaktpersonen ringede da også i løbet af en uge for at aftale en ny monterings- og pakkeopgave. Denne gang handlede det primært om bobleposer, som en virksomhed i Kina havde bestilt, poserne skulle anvendes til at sende armbåndsure i og skulle have en speciel størrelse. Klienterne i værkstedet gik til opgaven med godt humør, for i forbindelse med de to første ordrer fra emballagefabrikken var der dannet en høj arbejdsmoral i gruppen, alle tog behørigt hensyn til hinandens evner, og hver person fandt så at sige sin plads i arbejdet.
Der er nok ikke mange, der tænker på, at simple arbejdsopgaver så som montering og pakning af diverse småprodukter kan være med til at styrke og udvikle kompetencer hos potentielt truede medborgere fysisk, men især psykisk og socialt. Næste projekt bliver et stykke arbejde med miljøvenlige alternativer til paprør.