Jeg har altid haft det sådan med mine leverandører, at de skal kunne noget for, at jeg vil lægge mine penge hos dem. Til gengæld er jeg nok jordens mest loyale kunde, hvis jeg først er på plads hos en leverandør. Sådan har det altid været, og det betyder meget for min virksomhed, at jeg kan regne med mine leverandører – ligesom det betyder noget for dem, at de kan regne med mig. Jeg er nok lidt af en gammeldags handyman der, men sådan er det. Og det gælder ikke mindst mine ret store indkøb af værktøj og udstyr, som jeg for nylig har flyttet til et online sted kaldet E-Værktøj.
De 3 kritiske testpunkter for mig
Hvis jeg skal indlede et samarbejde med en leverandør til mit firma, skal de kunne bestå en lille prøve, der består af 3 punkter:
- Pris og kvalitet sammenhæng
- Leveringshastighed
- Sortiment
1:
Jeg vil ikke nødvendigvis købe billigst, men jeg vil have en absolut sammenhæng mellem pris og kvalitet. Og når det gælder værktøj til mine svende, er jeg helt skråsikker: De skal have det bedste, der fås, for godt værktøj er nu engang det halve arbejde. Når det er på plads, vil jeg selvfølgelig helst ikke betale mere end nødvendigt for det. Det gælder for eksempel noget, jeg jævnligt må købe til mine værksteder: Håndværktøj.
2:
Når jeg mangler noget, er det ofte noget, der haster, og det gælder ofte for værktøj. Medmindre vi udruster en ny medarbejder, er det jo udskiftning af defekt eller nedslidt værktøj, der er tale om, så hurtig levering er alfa og omega for mig.
3:
Min leverandør af hvad som helst skal have et stort og bredt udvalg af det, de nu sælger. Og når vi nu taler om værktøj, har jeg altid en test, som jeg bruger på nye og håbefulde leverandører, der gerne vil indenfor i varmen hos mig: Jeg bestiller noget værktøj, der ikke er så almindeligt igen, og jeg fortæller min leverandør, at det er en ekstrem hasteopgave. Så ser jeg på, hvordan de håndterer det, og gør de det godt, er de inde i varmen!
