Bogføring – tre nemme trin

Alle virksomheder skal føre løbende bogføring. Det står i loven. Nogle vælger at gøre det selv. Og andre vælger at få det gjort ude i byen. Desværre har de færreste en korrekt opfattelse af hvad det egentlig koster. Det er nemlig ikke ret dyrt at få bogført – og da slet ikke, når man opvejer det mod hvor meget omsætning, du kan generere i den tid. Eller tid, du kunne bruge sammen med din familie.

Mange overser nemlig, at bogholdere typisk har en timeløn der kun er kvart så høj som en statsautoriseret revisor. Og samtidig med det, så bogfører en rigtig bogholder også bilagene meget hurtigere end vi lægmænd kan præstere.

Så trin ét er: Få andre til at gøre det.

Hvis du mere er en gør det selv-mand, så er det da også helt ok, og så skal du da lige have to andre råd med på vejen.

Råd nummer to: Gør det løbende. Afhængigt af antallet af bilag skal du bogføre løbende. Ellers står du pludselig med en stor bunke bilag, som du ikke kan finde hoved og hale i og det er umuligt for dig at finde ud af at ligge dem i kontinuerlig rækkefølge og se hvad der betalt og hvem der stadig har penge til gode.

Råd nummer tre: Indberet altid til tiden. Du skal enten på månedsbasis, kvartalsbasis eller halvårligt indberette moms. Og eventuelt også A-skat og andre oplysninger til diverse offentlige instanser. Det offentlige er ikke til at spøge med, og derfor er det også vigtigt, at du altid overholder de frister, du får af det offentlige. Du kan evt. lade din bogholder eller revisor gøre det. Har du ikke pengene, der skal betales som følge af indberetningen er det stadig super vigtigt at du indberetter og herefter laver en aftale med det offentlige. At indberette for sent sætter altid din virksomhed i negativt lys overfor SKAT, og det er ikke altid tilrådeligt.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *